Sarnıçlar, sebiller, saraylar “haraç – mezat”

, , Sende yorum yap

Okullarda hocalarimizin bize anlattigi, tarih – cografya
kitaplarinda Istanbul’un en önemli kültürel ve tarihi varliklarindan
biri olarak tanitilan, resimlerini görüp ezberledigimiz ünlü
“Binbirdirek Sarnici” içine çarsi yapilmak üzere “yap islet devret”
modeline uygun biçimde bir mütesebbise verilmis.
Binbirdirek Sarnici’nin çarsiya dönüstürülmesi, Istanbul’daki
tarihi ve kültürel varliklari korumak için kurulan “Anitlar Yüksek
Kurulu” tarafindan onaylanmis. Kültür Bakanligi bu tarihi ve kültürel
eserin çarsiya dönüsmesine, çarsi olarak isletilmesini uygun görmüs.
Bütün bunlardan sonra sarnici çarsiya dönüstürecek olanlar
sarnicin zeminini betonla doldurmus. Iki katli çarsi yapmak için,
sütunlarin tam ortasindan sarniç ikiye bölünmüs. Asma kat insa edilmis.
224 sütunun büyük çogunlugunun etrafi yerden 3 metre yükseklikle
35 – 40 cm. kalinliginda beton bir katla çevrelenmis. Asma kat insa
edilmis. Sonra da çarsiya çikis kapisi yapilmak üzere Istanbul Adliyesi
önünden 5.20 m x 5.30 m. bir tünel açilmis.
Su andan “birkaç kötü niyetlinin(!)” müdahalesi nedeniyle isler
aksamis görünüyor ise de, “baslamis is biter”… Çarsi yakinda hizmete
açilir.
Iste böyle sayin okuyucularim… Adamini bulacaksiniz. Adamini
bulamazsaniz madamini bulacaksiniz. Istanbul’da ele geçiremeyeceginiz
sarniç, sebil, park, saray, bahçe yoktur… Adamini veya madamini
bulursaniz “Yüksek Anitlar Kurulu” her ise izin verir… Bogaz’in iki
yani dagitildi, simdi geldi sira tarihi ve kültürel varliklara…
Yakinda, Ayasofya’yi diskotek, Beylerbeyi Sarayi’ni marangozlar
çarsisi, Dolmabahçe’yi lokanta olarak tahsis ederler ise sasmayiniz.
“Binbirdirek Sarnici” “Yerebatan Sarayi” olarak bilinen Bazilika
Sarnici’ndan sonra Istanbul’un ikinci büyük sarnicidir. Dördüncü
yüzyilda, bundan 1.600 yil önce yapilmistir. Etrafi kalin duvarlarla
çevrili sarniçta 14’lü 16 sira halinde 224 sütun bulunur. Istanbul
asigi Erdal Bilallar kardesimiz olani biteni kamuoyuna duyurdu.
Sarnicin nasil betonlandigini, sütunlar arasina nasil alüminyum
dogramalar takildigini, nasil dükkanlar yapildigini resimlerle
kamuoyuna aktardi.
Isin ilginç yani Istanbullularin olana bitene ilgi ve tepki
göstermemesi; 1600 yildir Istanbul’un olan bir tarihi ve kültürel
varlik yok oluyor ses çikmiyor… Malina sahip çikmayanin malini
elinden alirlar…
Güngör URAS^

 

Sende yorum yap