Kadir Gecesi

, , Sende yorum yap

BU geceyi Müslümanlar “Kadir” Gecesi olarak kutlarlar.
Kadir, Kur’an’in indirildigi gecedir.
Kitabimiz olan Kur’an’da Kadir Gecesi anlatilir. Ancak
hangi gecenin Kadir Gecesi oldugu açiklanmaz.
Kur’an’in doksanyedinci suresinde (EL – KADR) sunlar
buyurulur:
“(1) Biz onu (Kur’an’i) Kadir Gecesi’nde indirdik.
(2) Kadir Gecesi’nin ne oldugunu sen bilir misin?
(3) Kadir Gecesi bin aydan hayirlidir.
(4) O gecede, Rablerinin izniyle melekler ve Ruh
(Cebrail), her isi için iner dururlar.
(5) O gece esenlikler doludur. Ta fecrin dogusuna
kadar.”
Hazreti Muhammed’in bir hadisinde Müslümanlara bu gece
“Ya Allah, süphesiz ki sen çok affedicisin. Affi seversin. O
halde beni affet” diye dua etmelerinin tavsiye edildigi
belirtilir.
Kadir Gecesi’nin Ramazan’in hangi gecesi oldugunun
açiklanmamasi, Müslümanlarin bütün Ramazan gecelerini ibadetle
geçirmelerinin tasvikine baglanir.
Kadir Gecesi’nin Ramazan’in 27’nci gecesi oldugu
Hazreti Muhammed’den kaynaklanan hadislere dayanilarak
belirtilir.
Ramazan ayi, Kur’an’da açiklandigi gibi, semavi
dinlerin bütün hakikatleri bünyesinde toplayan son vahiyler
toplulugunun insanliga lütfedilmeye basladigi aydir.
Insanogluna vahiy yoluyla bildirilen evrensel
gerçeklerin en mükemmel toplayicisi olan Kur’an’in Ramazan
ayinda indirilisini müfessir Taberi, bir ayet ve hadise
dayanarak söyle tefsir ediyor:
“Ibrahim Peygamber’e indirilen vahiy sahifeleri
Ramazan’in ilk gecesinde, Musa’ya indirilen Tevrat, Ramazan’in
altinci gecezinde, Isa’ya indirilen Incil, Ramazan’in on
üçüncü gecesinde ve nihayet bana indirilen Kur’an da,
Ramazan’in yirmi yedinci gecesinde vahyedildi.” (Teberi,
Tefsir 2/144)
Kur’an – i Kerim, Hazreti Muhammed’e Cebrail adli bir
melek araciligiyla indirilmistir. Ancak bu indirme bir kerede
ve toplu olarak degil, Hazreti Muhammed’in yirmi üç yillik
peygamberlik hayati boyunca çesitli problemleri çözmek,
sorulara ve çikan güçlüklere cevap vermek üzere peyderpey
olmustur.
Kur’an Peygamberimize vahiy yoluyla inmistir.
Vahiy, “isaret etmek, hizli isaret, elçi göndermek,
gizlice söz söylemek, bir diger insana ilka olunan söz” gibi
anlamlar tasiyan bir kelimedir.
Dini bir kavram olarak, “baskalarina gizli kalacak
sekilde peygamberlere bildirilen ilahi söz ve haber” demektir.
Hazreti Muhammed’e gelen ilk vahiy, kendisine peygamberlik
görevinin verildigi 610 yilinin Ramazan ayinda
gerçeklesmistir. Kur’an’da söyle buyurulmaktadir:
“Ramazan ayi ki, yol gösterici, hidayeti, dogruyu ve
yanlisi birbirinden ayirt edip açiklayici olarak Kur’an, o
ayda indirilmistir. (Bakara Suresi, 185)
Duhan Suresi’nin 3’üncü ayetinde:
“Biz onu mübarek bir gecede indirdik,”
Kadir Suresi’nde ise:
“Biz Kur’an’i Kadir Gecesi indirdik” buyurulur.
610 yilinin Ramazan ayinda ve Kadir Gecesi’nde inmeye
baslayan Kur’an’in ilk inen ayetinin Alak Suresi’nin ilk ayeti
oldugu bilinir.
“Yaratan Rabbinin adiyla oku. O, insani alakdan (kan
pihtisi biçimini alan embriyondan) yaratti. Oku, Rabbin en
büyük kerem sahibidir. O insana kalemle yazmayi ögretti.
Insana bilmedigini ögretti.” (Alak Suresi, 1 – 5)
Vahiy, peygamberimize degisik sekillerde gelmistir:
1) Oldugu gibi çikan dogru rüyalar halinde. Bu rüyalar,
sabah aydinligi gibi apaçik olurdu.
2) Cebrail Aleyhisselam görünmedigi halde, sesinin
duyuldugu vahiy sekli.
3) Bazen de Cebrail Aleyhisselam bir insan kiligina
girerek vahiy getirirdi. Böyle durumlarda melek, daha çok
Dihye adindaki sahabenin kiligina girerdi. Bu haldeyken diger
sahabeler de onu görmüslerdir.
4) Vahiy, bazen de çan sesine benzer bir ses halinde
gelirdi. Cebrail, çan sesine benzeyen ve ürperti veren bir
sesle Peygamber Efendimize hitap ederdi. Vahiy bittikten
sonra, Allah tarafindan gelen vahiyler açik ve net olarak
Peygamberimizin zihnine yerlesmis olurdu.
5) Cebrail Aleyhisselam, bazen de dogrudan dogruya
görünerek vahiy getirirdi. Bu durumda Hazreti Muhammed,
Cebrail’i açik bir sekilde görürdü.
6) Peygamber Efendimiz, Miraç geçesinde, hiçbir araci
olmadan Allahü Teala’dan rogrudan dogruya vahiy almistir.
Gelen vahiyler, Peygamber Efendimiz ve arkadaslari
tarafindan hemen ezberleniyor ve ayni zamanda peygamberimizin
emri üzerine vahiy katipleri tarafindan yaziliyordu.
Peygamberimizin görevlendirdigi vahiy katipleri arasinda Hz.
Ebubekir, Ömer, Osman, Ali Zeyd b. Sabit, Ubeyy b. Ka’b, Halid
bin Velid, Sabit b. Kays ve Muaviye b. Ebi Süfyan gibi
sahabeler bulunuyordu.
Peygamberimizin hayati boyunca her Ramazan ayinda o
zamana kadar gelmis olan vahiylerin Cebrail Aleyhisselam’la
karsilikli okudugu rivayet edilmistir. Yani inmis bütün Kur’an
ayetleri Peygamberimiz tarafindan Cebrail’e okunuyor, sonra da
Cebrail tarafindan Peygamberimize okunuyordu. Buna, karsilikli
okumak ve dinlemek anlamina gelen “Mukabele” adi verilir.
Bugün de camilerimizde ve evlerimizde okunan “Mukabeleler”,
iste Peygamberimizin Cebrail’le karsilikli Kur’an
okuyuslarinin birer hatirlanisidir.
Yeni ayetler indikçe, Hazreti Muhammed bu ayetlerin
nereye yerlestirilecegini söylüyor ve böylece Kur’an’in
düzenlenisi de mümkün oluyordu. Bir yandan yazilan ve bir
yandan da ezberlenen Kur’an, hiçbir bozulmaya ugramadan
günümüze kadar gelmistir.
Kadir Gecesi’ni Müslümanlar verdigi nimetler için
Allah’a sükrederek, iyilik ve esenlik için dua ederek
geçirirler. Müslüman okuyucularimin Kadir gecelerini kutlarim.
Güngör URAS^

 

Sende yorum yap